My Blog...My Daily Life...

Tuesday, August 9, 2011

Kalau Aku BERPURDAH...

Lately aku selalu terpikir if one day aku berpurdah. Honestly, yang buat aku terpikir macam ni sebab aku ada ternampak sorang sis ni kat Plaza Angsana. Actually 2 kali aku ternampak dia dua hari yang berbeza. Dia pakai purdah tapi dia nampak cantikkkkkk sangattttt. Cantik walaupun aku tak nampak wajah sebenar dia. The way she brings that purdah memang cantik. Mungkin juga hati dia ikhlas untuk berpurdah LillahiTaala sebab tu bila orang tengok dia nampak cantik.

Sebelum ni perception aku tentang orang berpurdah ni memang tak boleh nak in dalam hati aku. Ada je yang aku komen. Selalu kita akan nampak orang berpurdah ni selekeh sangat. Ada yang pakai jubah geloboh sampai sapu lantai. Ada yang bau hapak. What the point ko pakai jubah sampai sapu lantai pastu ko gi solat pakai baju yang sama gak. Honestly, perkara aku pernah jumpa dan nampak dengan mata aku sendiri yer. Ada yang bau hapak tak hengatttt. Busuk gila macam orang tak basuh baju setahun.

Kadang-kadang aku terpikir jugak, Allah nak tunjukkan pada aku agaknya. Mana la tau kan, melalui sis tu, pandangan aku tentang purdah ni berubah dan terus Allah bukakan pintu hati aku.

Tapi aku adore sangatttt dengan sis ni. Jubah dia tak labuh sapu lantai dan jugak tak ketat. Dia pakai boots, bring Gucci, kelek anak kecik buttt still cantik. Hijab dia pun alahai soooo sweet walaupun serba serbi hitam. Dia buatkan hati aku nak jugak jadi macam dia. Ikut perintah Allah but in the same time still boleh melawa. Kita ni orang pompuan especially Islam wajibbbb ikut perintah Allah tapi Allah tak suruh kita mengutuk diri sendirikan. Allah suka yang cantik. Tak salah kalau kita ikut perintahNya tapi dengan cara yang cantik dan wangi.

Nak pakai purdah ni tak payah tunggu kena kawin dengan ustaz baru nak berpurdah. Cukup sekadar dapat suami yang sentiasa patuh dengan perintah Allah. Tu pun dah memadai. Seorang lelaki yang tahu dimana haknya terhadap seorang isteri. Bukan untuk disakiti tapi untuk sentiasa dilindungi dan disayangi.

Tapi bagi aku, bertudung itu wajib. Memang kewajipan seorang perempuan Islam. Ko suke ke tak suke ke pakai tudung, but you still kena pakai tudung. As my entry before about Jilbab Aku. Buttt, when we talk about purdah ni, kena betul-betul fikir 1000x. Tak nak la pakai kejap je. Kalau boleh biar la selamanya. Lagipun aurat perempuan ni kan muka dan tapak tangan. Pakai purdah adalah untuk menghindari maksiat mata. Pandangan orang lelaki pada seorang perempuan dengan ghairah. Rasullullah pun suruh Aisyah berpurdah sebab ramai lelaki yang memandang kecantikan dia.

Aku memang terpikir nak berpurdah lepas nampak sis ni. But, just let it be. Biar la takdir yang menentukannya. Jika itu yang Allah berkehendakan ke atas diri aku, insyaAllah aku akan jalankan kewajipan tu sebaik yang mungkin.

                                                            A little piece of niqab...^_^



No comments:

Post a Comment