My Blog...My Daily Life...

Sunday, May 15, 2011

Pangkat?? Hormat??

As I said before..pengalaman tu tak boleh dibeli. Pengalaman tu datang untuk mematangkan diri kita.

Hari ni Allah tunjukkan aku satu lagi kebenaran. Tinggi mana pun pangkat seseorang manusia tu tapi bila dia lupa pada Pencipta, dia adalah manusia yang paaaaaaaling lemah. Tak percaya?? Muahahaha.

Ape yang ada dalam Islam?? Apa yang Allah suruh kita buat?? Ape yang Rasulullah ajar kita?? Back to the basic, perkara yang paaaaaling wajib perlu kita buat mesti la SOLAT. Solat tu kan tiang agama, benteng dalam hidup kita dari segala kejahatan dan jugak salah satu bekalan kita di akhirat. Kalau kita tak solat, bermakna kita ni sombong dengan Allah. Kita lupa padaNya. Sebab tu la sikap kita jugak akan jadi riak. Kita rase kita berpangkat besar, kita ada kuasa tapi kita lupa kuasa Allah tu melebihi segalanya.


Dunia ni hanya sementara je. Nikmati la hidup kita ni dengan rahmatNya. Takde gunanyer hidup kita ni dengan pangkat yang tinggi melangit, duit berkepok-kepok kalau kita tak merendah diri pada Allah. Jangan la kita ni nilai seseorang tu dengan pangkatnyer yer. Kalau dia tukang kebun sekalipon tapi dia tak pernah tinggalkan suruhan Allah, sedangkan kita yang ber'PANGKAT' tinggi ni lupa kewajipan kita sebagai hamba Allah, agak-agaknyer la kan, sape yang lebih banyak kumpul modal untuk akhirat????? Hah, jawabbbbb. Muahahahaha.

Honestly, aku sangattttttt la benci dengan orang yang terlalu memandang pada pangkat. Sukati aku la nak panggil orang tu dengan panggilan hormat yang macam mana. Aku nak panggil pakcik ke, tuan ke, encik ke, abang ke. Berdosa ke kalau kita bagi panggilan hormat kat orang tanpa kira pangkat?? Kita hormat dengan orang hari ni, esok lusa orang hormat pada kita pulak. Ala, contohnyer ada dah depan mata aku ni. Allah dah tunjukkan aku kebenaran tu. Ko tak respect kat orang, ko maki orang, ko jatuhkan maruah orang, ko hengatt orang nak ke doakan ko dengan doa yang baik-baik. Dalam hati menyumpah-nyumpah ada la. Buat menambah dosa orang lain je.

Penting sangat ke pangkat dengan kedudukan kita dekat dunia ni???
Mungkin ada yang jawab, biasalah manusia. Jawapan yang sangatttttt la biasa kite dengar kan kan kan. Tapi perasan tak orang yang selalu bagi jawapan yang macam tu adalah orang yang tak pernah cuba untuk membetulkan dirinya sendiri ke arah yang lebih baik. Dia sengaja biarkan diri dia dengan "kebiasaan" tu.

Salah ke kalau kita nak panggil seseorang tu dengan panggilan hormat tak kira jawatan & pangkat???
Buat baik kan selalunya dibalas baik. Hari ni kita hormat orang, esok lusa orang akan hormat balik pada kita kan. Aku tak mengharap pujian dari orang tapi aku mengharapkan doa yang baik dari orang untuk aku. Itu yang paling penting.

Perkara ni tak perlu dijadikan isu. Ape pon yang kita lakukan dalam hidup ni semuanya subjektif. Terpulang pada diri kita sendiri. Cara orang lain tak sama dengan cara kita. Tapi pada aku, kalau aku hormat cara orang lain, aku pon berharap orang lain akan hormat dengan cara aku. Itu je tak susah pon. So, jangan la ko memandai-mandai nak pijak-pijak prinsip hidup orang lain pulak yek.

Anw, sape pon kita, sape pon orang tu, bukan hak kita untuk menilai. Allah yang selayak-layaknyer menilai.

No comments:

Post a Comment