My Blog...My Daily Life...

Thursday, April 23, 2009

Harga Hati

Adakah harga barang perhiasan dirumah lebih mahal berbanding dengan hati seorang ibu? Entahlah, walaupun jawapan sebenarnya saya amatlah tahu tapi saya masih tidak mengerti mengapa perkara seperti itu masih lagi terjadi dulu, kini dan selamanya. Terus terang saya katakan saya amat takut dengan azab ALLAH apabila kita derhaka dengan ibu. Sedetik hati ibu terguris maka neraka jahanamlah tempat kita. Ibu yang saya gelar sebagai mama adalah insan yang paling saya sayang. Saya amat takut seandainya saya pernah mengguris hati mama. Maafkan saya mama seandainya saya berdosa pada mama. Tapi kenapa manusia semakin alpa. Adakah kerana manusia kini sudah tidak punya hati lagi. Pengalaman mengajar kita menjadi dewasa. Mereka yang kata. Tapi pada pendapat saya pengalaman cuma sekadar pengalaman yang kita ingat dalam waktu yang singkat. Semakin lama masa berlalu, pengalaman hanya tinggal sejarah. Manusia tidak pernah belajar dari pengalaman. Kalau mereka menafikan apa yang saya katakan, buktikanlah. Semua ini terjadi kerana manusia sudah lupa tentang harga sebuah hati. Sewenang-wenangnya menyakiti dan mengguris hati ibu hanya kerana bunga kaca yang pecah. Bukannya ibu sengaja mahu memecahkannya tapi itulah sikap seorang anak yang sudah tidak punya hati lagi. Memarahi ibu kerana memecahkan bunga kaca yang mahal katanya tapi dia terlupa bahawa hati ibu itu lebih mahal harganya. Tidak menegur ibu berminggu-minggu kerana kesalahan yang kecil. Perkara sebegini bukanlah pertama kali berlaku malah berkali-kali dan tidak boleh lagi nak dibilang dengan jari dan jika dicampur dengan jari kaki sekalipun masih tidak cukup jika nak dibandingkan dengan dosa kepada ibu. Bukannya tidak tahu dengan balasan ALLAH. Tiap-tiap hari sembahyang tidak tinggal tapi dimanakah keberkatan solat itu seandainya derhaka pada ibu. Entahlah manusia....pengalaman tidak mengajar apa-apa....

1 comment: