My Blog...My Daily Life...

Tuesday, December 21, 2010

Foot Massage

Hari ni aku cuti. Sepatutnya cuti untuk gi holiday tapi tak jadi. So, I ask my mummy if she want accompany me for shopping and she said "ok". Release tension coz tak dapat gi holiday kan kan kan. Dah alang-alang aku amek cuti, cuti je la. Aku dengan mama ronda Plaza Angsana dari 11 pagi sampai 5 petang including foot massage as a final ronda-ronda and shopping.

Aku dengan mama urut kaki je sebab bila aku tengok jam nampaknya waktu sangattttt tak mengizinkan untuk buat full massage. Sebelum kol 6 petang aku mesti dah sampai umah sebab aku ada appointment dengan TV2. Muahahaha. Citer cina la apalagi kan kan kan.

Hah,ni kaki aku yang sedang diurut...

Jarang-jarang aku mengurut. Tengok mood gak tapi tadi masa urut makkkkkk sakit ko. Masa sis tu urut kaki aku, terangkat cik bon aku menahan sakit. Pastu kan bila sampai umah kaki mama banyak lebam-lebam sebab mama banyak angin. Kaki aku takde lebam tapi gatal-gatal. Lepas ni lambat la lagi nak suruh aku gi ngurut. Sakit worrr.

Actually, foot massage ni baik untuk kesihatan. Foot massage juga orang panggil urutan refleksologi. Kita boleh kesan penyakit melalui tapak kaki kita. Kalau ada sistem dalam badan kita yang tak betul tu gi la urut kaki. InsyaAllah boleh baik tapi kena la selalu ngurut. Kalau sekali je ko ngurut pastu nak terus baik memang la ko sengal namanyer. Mana ada penyakit yang boleh baik sehari je.

Refleksologi ni membabitkan urutan pada 62 titik utama yang ada kat tapak kaki kita. Semuanya ada hubungan dengan organ utama dalam tubuh badan kita tau. Semua toksin yang tak dapat dinyah keluar dari badan kita ni akan berkumpul kat tapak kaki, jadi bila kita buat urutan, toksin tu akan mengalir dan keluar melalui sistem perkumuhan.


Hah, sape yang ada masalah tidur pon bagus gak buat urutan refleksologi ni tau. Lepas buat urutan badan akan rase lebih sihat dan ringan tapi kita kena banyakkkkkk minum air untuk membolehkan toksin tu keluar samada melalui peluh atau air kencing.


Senang je kalau nak tau badan kita ni sihat ke tak. Masa urutan tu, bila kena kat tempat yang bermasalah ko pasti akan menjerit sakit. Tapi tak le jerit sampai kuor anak tekak. Sikit je terangkat cik bon tu. Tapi bile dah buat selalu kita tak kan rase sakit lagi. Sistem imun kita jugak akan jadi lebih baik.

Ni fakta kelebihan refleksologi:
•Melancarkan pengaliran darah
•Meningkatkan daya tahan individu
•Mengurangkan risiko tulang reput
•Menyeimbangkan kedudukan badan
•Melancarkan pergerakan
•Menguatkan otot kaki
•Mengurangkan risiko kencing tidak lawas
•Menguatkan tulang dan pinggul
•Mengurangkan risiko sakit sendi
•Mengurangkan rasa letih
•Mengelak risiko sembelit
•Mengurangkan masalah usus
•Mengurangkan masalah pada bahagian peranakan
•Kaki adalah anggota yang sangat kompleks, mempunyai 26 tulang, 57 sendi, 107 ligamen dan 19 otot. Jika berlaku sebarang kemalangan sehingga mencederakan tulang, sendi dan ligamen kaki, ia mampu memberi komplikasi kesihatan tubuh antaranya rasa lenguh pada lutut, tegang pada bahu dan masalah buang air besar. Malah, amalan dulu kala, wanita dalam pantang dinasihatkan supaya menjaga ibu jari kaki bagi mengelakkan berlaku tumpah darah.

So, selalu-selalulah gi buat refleksologi massage ni yer. Baik untuk kesihatan. Aku punyer next massage tunggu lagi 2-3 months akan datang. Muahahaha.

No comments:

Post a Comment