My Blog...My Daily Life...

Saturday, January 1, 2011

Azam Tahun Baru

Selamat tinggal 2010 dan selamat datang 2011.

Kejap je dah tahun 2011 kan kan kan. Umur aku pun dah bertambah tapiiii...hiksss. Tapi aku belum kawin lagi. Hah, tak mau la citer pasal kawin ni. Pasal kawin ni nanti aku buat entry lain yer.

Ni nak citer pasal azam tahun baru. Mengikut kamus dewan, maksud perkataan azam itu adalah matlamat dan bukannya wish or harapan yer. Tapi nowadays, ramai yang buat wish untuk tahun baru. Itu sudah salah yer, wish tidak sama dengan goal. Goal is something yang ko memang fokus sepanjang tahun untuk mencapainya. Nak tak nak ko kena capai gak. Lebih kurang macam KPI la. Tapi wish is something yang ko berharap but belum tentu ko akan capai.

Sebagai contoh matlamat tahun baru 2011 ni aku nak dapatkan kenaikan pangkat. So, bermula dari sekarang aku kena berusaha lebih dan promote my self didepan majikan kaw kaw punyer. Tak kira la kalo orang kata ko mengipas bos yang penting dalam tahun ni matlamat ko tercapai. MESTI.

But difference dengan wish. Contohnya, aku harap tahun ni dapat naik pangkat. Dengan harapan tanpa usaha ko tak boleh berjaya. Bila ko cakap 'harap' doesnt mean ko akan berusaha because ayat tu tak power sebagaimana 'matlamat'.

Contoh yang paling senang is matlamat aku tahun ni nak kawin. So, by hook or by crook aku mesti kawin jugak dalam tahun ni. Lain pulak kalo, aku harap tahun ni aku kawin. Bunyinyer tu macam tak pasti kan kan kan. Tapi ape pun terpulang la pada individu tu sendiri. Suke hati la nak matlamat ke wish. Ada aku kesahh. Muahahahaha.

Citer pasal azam ni kan, aku sebenarnya tak penah ada azam sepanjang hidup aku. Kalo dulu masa sekolah cikgu selalu paksa bagitau satu kelas ape azam ko tahun ni. Benci betul aku. Cikgu-cikgu ni takde common sense langsung. Kalo dah student ko kata takde azam ko nak paksa gak dia bagitau tak ke ko yang bodoh wahai cikgu. Muahahahaha. Sorry la kasar sket bahasa. Aku memang takde feel dengan cikgu-cikgu ni. Bukannya tak mengenang jasa tapi sepanjang sesi persekolahan aku, hanya segelintir cikgu je yang betul-betul mendidik tapi yang lain berlagak je lebih.

Aku takde azam. Macam pelik je kan kan kan bunyinyer. Orang lain sumer ada azam tapi aku takde. Honestly, aku tak suke ada azam because aku bukan la jenis manusia yang sukeeee sangat merancang. Bila ada azam as i said before azam is matlamat, so nak tak nak ko kena capaikan gak. Tak best la kan kalo ko dah beria-ia dah tetapkan matlamat ko tahun ni tup tup tak tercapai. Mesti la frust kan kan kan.

Aku jenis manusia yang lebih kepada just let it be. Mengikut segala ketentuan alam. Aku tak suker merancang perjalanan hidup aku. Apa yang aku boleh pastikan is perjalanan hidup aku tidak terpesong dari jalan yang benar. Setiap hari dan setiap saat aku menghela nafas pasti aku mengingatkan diri aku agar berhati-hati sebab perjalanan aku tidak dirancang. Anything can happen. So, berhati-hati itu perlu agar aku tidak terjerumus ke dalam selut dan lumpur.

Tapi tahun ni aku rase macam nak berazam la. Eh, tak yah la. Malas nak pikir ape yang aku nak azam kan tawun ni. Muahahahahaha. Itu la citer azam ditahun baru 2011 yer. Takde azam.

No comments:

Post a Comment