My Blog...My Daily Life...

Thursday, January 27, 2011

Pengalaman Itu Tidak Boleh Dibeli

Selalu kita dengar iman tidak dapat diwarisi tapi hari ni aku nak citer pasal pengalaman. Pengalaman yang tidak boleh dijual beli. Betapa besarnya nilai pengalaman itu hanya pada empunya diri yang melalui pengalaman itu saja yang mengerti.

Hari ni ada satu pengalaman baru. Tapi bukan pengalaman aku yer. Ini pengalaman one of my good fren. Ape pengalamannye tu biar la rahsia. Muahahaha. Ape yang aku nak kongsikan kat sini about pengalaman tu adalah untuk kita menyedari betapa beruntungnya orang yang punya banyak pengalaman. Tak semestinya ko kena hidup sampai 100 tahun baru dikata ada banyak pengalaman. Even, sedari ko kecik lagi kalo ko dah start facing sooo many problem or even not a problem pon dah boleh dikatakan punye pengalaman.

Aku realize hari ni betapa pentingnya pengalaman dalam hidup. Pengalaman itu sangattttt mengajar kita erti sebuah kehidupan. Walau pengalaman itu tidak datang dalam hidup kita tapi kita jugak boleh belajar dari pengalaman orang lain. Maha Pencipta beri kita akal untuk berfikir, kita boleh fikir tentang baik buruk sesuatu pengalaman itu. Ape yang baik tu kita ambil iktibar tapi yang buruk tu kita buang la jauh-jauh yer.

Seperti hidup aku sekarang, aku belum rasekan yang aku ni ada banyak pengalaman. Aku masih mencari pengalaman. Pengalaman yang aku ada setakat ni belum cukup untuk aku mengemudi hidup aku dengan rase selesa. Aku masih perlukan pengalaman.

Tapi kadang-kadang manusia ni tak pernah menghargai pengalaman yang ada. Kedekut pon ada. Tak nak share pengalaman dengan orang lain. Tak kisah la, tu hak masing-masing kan kan kan.

Bagi diri aku pulak, pengalaman hidup yang aku ada ni akan aku jadikan benteng supaya aku tak terus hanyut dan tenggelam dalam hidup aku sendiri. As I told before yang aku tak suke merancang hidup aku kan, jadinye pengalaman tu perlu aku jadikan benteng yang kukuh untuk aku terus bersedia dengan kehidupan akan datang.

No comments:

Post a Comment